Authors
- PhD. Marta Pulido Polo
Universidad de Sevilla. Spain.
martapulido@us.es
ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5504-0438 - José Vázquez González
Universidad de Sevilla. Spain.
josvazgon97@gmail.com
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6450-4799
DOI:
https://dx.doi.org/10.12795/IROCAMM
Abstract
Festivals not only fulfill their traditional role as an institution that allows to present, spread or preserve the culture of a society, but also stand out for their ability to generate wealth in the cities where they are celebrated, for their contribution to the diversification of the tourism product or the improvement of the image of the place (Devesa, Báez, Figueroa and Herrero, 2012). Specifically, film festivals have a much greater importance playing a fundamental, but not recognized, role for the development of the industry and the history of cinema (Vallejo, 2014, p.14). Under this perspective, the main objective of this work is to observe the organization of the SCC Express Short Film Festival, in order to propose a sequenced model for the organization of events as a tool for communication and promotion of the cultural industry. The application of the methodological design designed for the application of the proposed case study allows to establish a 9-phase model for the organization of festivals as a technique of promotion and cultural development at the local level.
Full Text:
References
- Aced, C. (2013). Relaciones públicas 2.0: cómo gestionar la comunicación corporativa en el entorno digital.
Barcelona: Editorial UOC - Angrosino, M. (2012). Etnografía y observación participante en Investigación Cualitativa. Madrid: Ediciones
Morata - Araújo, N. Y Domínguez, T. (2012). Los festivales de cine como elemento potenciado de destinos turísticos. El
caso de San Sebastián. Revista de Comunicación Vivat Academia, 121, 31-49. - Arceo, J. L. (1999). Estrategias de Relaciones Públicas. Metodologías. Madrid: ICIE Universidad Complutense de Madrid
- Arceo, J. L. (2003). Organización, Medios y Técnicas en Relaciones Públicas. Madrid: ICIE
- Arceo, J. L. (2004). Las relaciones públicas en España. Madrid: McGraw Hill
- Asensi, M., Cotarelo, R., Echenique, M. T., Fernández, J. M., Otañe, P., Romero, J., Tamayo, J. J.. (2014). Relaciones Públicas y Gabinetes de comunicación. Valencia: Tirant Humanidades
- Barquero, J. y Castillo, A. (2011). Marco teórico y práctico de las Relaciones Públicas. Barcelona: Furtwangen Editores
- Camacho, I. (2017). Formación de portavoces. Cómo conseguir una comunicación efectiva ante los medios y otros públicos. Barcelona: Editorial UOC
- Castillo, A. (2009). Relaciones Públicas. Teoría e historia. Barcelona: Editorial UOC
- César, J. Y Campos, G. (2010). El necesario protocolo en la comunicación organizacional. Revista Icono 14, año 8, vol. 2, p. 182-202. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3301703.pdf
- Corbetta, P. (2010). Metodología y técnicas de investigación social. Madrid: McGraw-Hill
- Cuadrado, C. y Rodríguez, R. (2014). El abc en la organización de eventos. Madrid: Fundación Confemetal.
- Devesa, M., Báez, A., Figueroa, V., Herrero, L. (2012). Repercusiones económicas de los festivales culturales: el caso del Festival de Internacional de Cine de Valdivia. EURE (Santiago), 83. Recuperado de https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?pid=S0250-71612012000300005&script=sci_arttext&tlng=e
- Di Génova, A. E. ( 2010). Ceremonial empresarial: el ceremonial de las relaciones públicas. Buenos Aires: Lectorum-Ugerman
- Di Génova, A. E. (2012). Manual de relaciones públicas e institucionales. Estrategias de comunicación y tácticas relacionales. Buenos Aires: Ugerman Editor
- Dios, J. (2016). Protocolo para la organización de actos oficiales y empresariales. Antequera: ID Editorial
- Ferrero, M. D. (1999). Capitalismo minero y resistencia subrural en el suroeste andaluz. Riotinto, 1873-1900.
- Publicaciones de la Universidad de Huelva, p 254. Recuperado de https://www.raco.cat/index.php/HistoriaIndustrial/article/viewFile/63371/85009
- Fuente, C. (2005) Manual práctico para la organización de eventos. Técnicas de organización de actos II. Madrid: Ediciones Protocolo
- Fuente, C. (2007). Protocolo para eventos. Técnicas de organización de actos I. Madrid: Ediciones Protocolo
- García, E. (2017). Protocolo en eventos de marketing y comunicación. Madrid: Paraninfo
- González, E. (2015). El nuevo perfil del profesional de la Comunicación y las Relaciones Públicas. Una visión desde la perspectiva del mercado. Revista internacional de relaciones Públicas, Nº9, Vol. V, p. 153-178.
Recuperado de https://revistarelacionespublicas.uma.es/index.php/revrrpp/article/view/301 - González, F. Y Morales, S. (2009). Ciudades efímeras. Transformando el turismo urbano a través de la producción de eventos. Barcelona: Editorial UOC
- Guarneros, I. (2014). Más competitivas que pequeñas. Imagen corporativa a la medida de su empresa. México D.F.: Grupo Editorial Patria
- Hipólito, J. A. (27 de noviembre de 2018). El Centro Cultural de Nerva Celebra su 120 aniversario. Huelva Información. Recuperado de https://www.huelvainformacion.es/vivir_en_huelva/Centro-Cultural-Nerva-celebra-aniversario_0_1303970084.html
- Hipólito, J. A. (2 de abril de 2014). Francisco Vázquez salva en Nerva una de las Sociedades más antiguas de toda España. Andalucía Información. Recuperado de https://andaluciainformacion.es/andalucia/393879/francisco-vazquez-salva-en-nerva-una-de-las-sociedades-culturales-mas-antiguas-de-espana/
- Jijena, R. (2009). Cómo organizar eventos con éxito. Buenos Aires: Lectorum-Ugerman
- Jiménez-Morales, M. y Panizo, J. M. (2017). Eventos y protocolo. Barcelona: Editorial UOC
- López, E. (2015). Marketing cultural. Málaga. IC Editorial
López Mojarro, M. (2013) Casinos de Huelva. Madrid: Azoteas
22 - Míguez, M. I. (2010). Los públicos en las relaciones públicas. Barcelona. Editorial UOC
- Otero, M. T. (2009). Protocolo y organización de eventos. Barcelona: Carrera Edició
- Otero, M. T. (2011). Protocolo y empresa: el ceremonial corporativo. Barcelona: Editorial UOC
- Otero, M. T. (2015). La historia del protocolo. Barcelona: Editorial UOC
- Palencia-Lefler, (2007). Donación, mecenazgo y patrocinio como técnicas de relaciones públicas al servicio de la responsabilidad social corporativa. Anàlisi, 35, p.153-170. Recuperado de https://eprints.rclis.org/15884/1/article%20analisi.pdf
- Peña Guerrero, M. A. 1993. El sistema caciquil en la provincia de Huelva. Clase política y partidos (1898-1923). Ediciones de La Posada
- Pérez, E. (2002). Comunicación fuera de los medios. “Bellow the line”. Madrid: Editorial ESIC
- Pulido, M. (2016). Manual de organización de actos oficiales y empresariales. Madrid: Editorial Síntesis
- Reyes, T. (1999). Métodos cualitativos de investigación: los grupos focales y el estudio de caso. Fórum Empresarial, vol 4, nº1, p 74-87.
- Rodríguez, I. (2007). Estrategias y técnicas de comunicación. Barcelona: Editorial UOC
- Sánchez, D. M. (2011). Fundamentos del ceremonial y del protocolo. Madrid: Editorial Síntesis.
- Sánchez, D. M. (2016). Técnicas de organización de eventos. Madrid: Editorial Síntesis.
- Seitei, F. (2002). Teoría y práctica de las relaciones públicas. Madrid:Pearson Educación.
- Solano, L. (1999). Tratado de Relaciones Públicas. Barcelona: Gestión 2000
- Somalo, I. y Melodio, J. (2007). Marketing digital que funciona. Madrid: Lid Editorial Empresarial
- Soria, M. (2015 A). Evaluación y control del plan de medios. Madrid: Editorial CEP
- Soria, M. (2015 B). Organización de eventos de marketing y comunicación. Madrid: Editorial CEP
- Vallejo, A. (2014). Festivales Cinematográficos. En el punto de mira de la historiografía fílmica. Recuperado de https://e-archivo.uc3m.es/bitstream/handle/10016/22734/festivales_vallejo_SECUENCIAS_2014.pdf?sequence=1
- Wilcox, D., Cameron, G. y Xifra, J. (2006). Relaciones públicas. Estrategias y tácticas. Madrid: Pearson Educación.
- Xifra, J. (2005). Planificación estratégica de las relaciones públicas. Madrid: Paidós Ibérica
- Xifra, J. (2007) Técnicas de las relaciones públicas. Barcelona: Editorial UOC
- Xifra, J. (2008). Las relaciones públicas. Barcelona: Editorial UOC