SEMINARIO DE INVESTIGACIÓN PROGRAMA DE DOCTORADO EN GESTIÓN ESTRATÉGICA Y NEGOCIOS INTERNACIONALES
El Programa de Doctorado en Gestión Estratégica y Negocios Internacionales (PDGENI) organiza el jueves 28 de noviembre de 2024 el siguiente seminario de investigación dentro del Ciclo de Seminarios de Investigación (curso 2024-2025): “Creating Meaningful Work: Intersection of Sustainability, Green Human Resource Management, and Leadership”
Este taller será impartido por el Prof. Dr. Mehran Nejati, Associate Professor, School of Business and Law, Edith Cowan University, Australia. Associate Director of Operations ECU Strategic Research Centre for People, Place & Planet.
Dr. Mehran Nejati is an Associate Professor at the School of Business and Law, Edith Cowan University, Australia. He is the Associate Director of Operations at the Centre for People, Place & Planet, which is a strategic research centre at ECU advocating for transdisciplinary research that responds to global environmental change by understanding the interactions of ecosystems, human ecology and social justice. Dr Nejati is an internationally recognised researcher in the field of business sustainability with over 5600 citations to his research. He is regularly invited internationally as a speaker and research collaborator on business sustainability, and serves as the Steering Committee of the Australia and New Zealand Chapter of Principles for Responsible Management Education (PRME). He also chairs the Sustainability and Social Issues stream of the Australian and New Zealand Academy of Management conference. Since joining ECU in 2016, Dr Nejati has significantly contributed to building and strengthening teaching and research in business sustainability through mentoring HDR and early career researchers, forging partnerships with industry and community, and attracting over $1 Million in industry funding to the university. Dr Nejati is an award-winning, nationally recognised educator and has been recognised for his inspiring and innovative approaches to teaching business sustainability, resulting in numerous recognitions such as the Vice-Chancellor’s Citations for Outstanding Contributions to Student Learning and being the finalist for the Most Inspirational MBA Educator in the MBA Australasia Awards in 2023.
Resumen:In this research presentation, Associate Professor Mehran Nejati discusses how organisations can create meaningfulness at work through embracing sustainability, green human resource management and leadership practices. By reflecting on his program of research, Dr Nejati will share tips and insights on how to better craft one’s research project to maximise transdisciplinary collaboration and impact.
El seminario se impartirá en el Seminario Francisco Cossío (3ª planta FCEYE) el jueves 28 de noviembre de 2024 de 12:30 a 13:30
Nº de plazas presenciales: 25
El taller será impartido en modo híbrido, tanto presencial (recomendado) como online (si las condiciones técnicas lo permiten)
La asistencia a este seminario puede ser incluida en el documento de actividades del doctorando (DAD) de los alumnos del PDGENI.
Inscripción alumnos y aspirantes PDGENI
CICLO DE SEMINARIOS DE INVESTIGACIÓN 2024-25 MÁSTER Y PROGRAMA DE DOCTORADO EN GESTIÓN ESTRATÉGICA Y NEGOCIOS INTERNACIONALES FACULTAD DE CIENCIAS ECONÓMICAS Y EMPRESARIALES UNIVERSIDAD DE SEVILLA
Lunes 4 de noviembre de 2024
Sala de Juntas Decanato de Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales de la Universidad de Sevilla
17:00-19:00:“La evaluación de la investigación y la transferencia de conocimiento en la carrera académica e investigadora”, conferencia impartida por el Prof. Dr. Francisco Javier Llorens Montes, Catedrático de Universidad del área de Organización de Empresas de la Universidad de Granada.
Resumen: Este seminario realiza una reflexión sobre las principales problemáticas que afectan a la evaluación de la investigación y su transferencia para la promoción y el reconocimiento en la carrera académica y científica. Los principales aspectos que se tratarán se centran en: Nuevas tendencias en la publicación científica. Ciencia abierta y acceso abierto. El proceso de evaluación de la investigación en la carrera académica y científica. Manifiesto de Leiden, COARA, DORA y métricas responsables. El Curriculum Narrativo. La motivación de la contribución científica en las aportaciones. La problemática de la evaluación de aportaciones científicas. La importancia y la evaluación de la transferencia de conocimiento.
Francisco Javier Llorens Montes es Catedrático de Organización de Empresas en la Universidad de Granada. Ha desempeñado las siguientes posiciones: Coordinador de la Comisión Nacional Evaluadora de la Actividad Investigadora (CNEAI-ANECA); Director Científico de las convocatorias del Programa Estatal de Promoción del Talento y su Empleabilidad en I+D+I (Ministerio de Universidades-ANECA); Miembro de la Comisión Técnica (COTEC) de Ciencia Abierta del Ministerio de Ciencia e Innovación; Director del Departamento de Administración de Empresas y Marketing y del Departamento de Organización de Empresas de la Universidad de Granada (UGR); Director de Innovación y Calidad de la UGR. Ha actuado en la comisión de expertos para la evaluación de proyectos del Plan Nacional de I+D+i en el área de Economía durante 14 ediciones (Ministerio, ANEP y AEI). Ha participado o participa como evaluador de I+D, profesorado (sexenios y acreditaciones) y titulaciones para la AEI, ANECA, AQU Catalunya, UNIBASQ País vasco, ACUCyL, AQIB, Fundación para el Conocimiento de Madrid y ACCUA. Ha participado como Editor, Editor Asociado o miembro del Consejo Editorial de varias revistas internacionales indexadas en JCR.
19:00-21:00: “Investigación sobre legitimidad organizativa: Oportunidades y líneas de investigación”, conferencia impartida por la Prof. Dra. Alicia Blanco-González, Catedrática de Universidad en el área de Comercialización e Investigación de Mercados de la Universidad Rey Juan Carlos (Madrid).
Resumen: La legitimidad organizativa es uno de los activos intangibles que mayor atención está recibiendo en el ámbito académico. Desde que en 1995 se definiera científicamente el concepto de legitimidad, los investigadores han profundizado en su conceptualización, medición o aplicación en el ámbito empresarial, lo que ha derivado en un sólido cuerpo doctrinal. Los objetivos de este seminario son: precisar cómo se ha pasado del concepto de legitimidad a la teoría de la legitimidad; identificar los distintos enfoques en su estudio (legitimidad como variable multidimensional, legitimidad como teoría multinivel y legitimidad como estrategia competitiva); analizar la relación entre esta teoría y otras teorías clásicas; profundizar en las metodologías de medición; e identificar las tendencias actuales y oportunidades investigadoras en este ámbito.
Alicia Blanco-González es catedrática de comercialización e investigación de mercados en la Universidad Rey Juan Carlos. Su producción científica es 58 trabajos publicados en revistas JCR y 75 Scopus. Estas publicaciones están siendo citadas y utilizadas como fuente de conocimiento en el ámbito de la legitimidad por autores de todo el mundo. Sus trabajos se han citado 788 veces en WoS (H-index=17), 1.097 en Scopus (H-index=19), 3.010 en Google Scholar (H-index=28). Según Wos, nivel nacional se sitúa como la investigadora número 1 en publicaciones sobre legitimidad, y la número 5 a nivel internacional. Su red de contactos a nivel nacional e internacional han generado la creación y co-dirección del “Organizational Legitimacy Observatory” (Universitat Ramón Llull – Blanquerna) que cuenta con miembros tan relevantes como Deephouse, Haack o Bitektine, entre otros; 2 sexenios de investigación y estancias en centros de investigación como Emerson College (USA) o Universitat Ramón Llull. Además, es directora del Grupo de Investigación Management & Business Economics (URJC), Vicepresidenta de la European Academy of Management and Business Economics (AEDEM) y editora asociada de European Research on Management and Business Economics
Martes 5 de noviembre de 2024
Sala de Juntas Decanato de Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales de la Universidad de Sevilla
17:00-19:00: “Entrepreneurial Orientation in Family Firms: Evidence from SMEs”, conferencia impartida por el Prof. Dr. Sascha Kraus, Full Professor of Management. The Free University of Bozen-Bolzano (Italy).
Resumen: The presentation examines the key factors driving family firm performance, focusing on the interplay of entrepreneurial, governance, and family-related elements. Analyzing 149 Austrian family firms, it identifies four configurations that lead to above-average performance, highlighting the importance of factors such as innovativeness, proactiveness, risk-taking, clear succession planning, and family involvement. Success is shown to result from a combination of these factors rather than relying on anyone in isolation. The presentation stresses the complexity of family firms, where entrepreneurial behavior must align with governance structures and family dynamics. Qualitative interviews provide further insights, revealing that some firms succeed despite unconventional practices, such as unclear succession plans or higher risk-taking. This suggests that flexibility and adaptability are crucial as firms navigate challenges by adjusting their strategies to fit their unique context. Ultimately, the presentation emphasizes that multiple paths to success exist for family firms, with each firm needing to balance entrepreneurial growth, governance, and family legacy to achieve sustainable long-term performance.
Sascha Kraus is a Full Professor of Management at the Free University of Bozen-Bolzano, Italy, and a Distinguished Visiting Professor at the University of Johannesburg, South Africa. He holds a doctorate in Social and Economic Sciences from Klagenfurt University, Austria, a Ph.D. in Industrial Engineering and Management from Helsinki University of Technology and a Habilitation (Venia Docendi) from Lappeenranta University of Technology, both in Finland. Before, he held Full Professor positions at Utrecht University, The Netherlands, the University of Liechtenstein, École Supérieure du Commerce Extérieur Paris, France, and Durham University, United Kingdom, as well as Visiting Professor positions at Copenhagen Business School, Denmark and at the University of St. Gallen, Switzerland. The leading German financial magazine «Wirtschaftswoche» lists Professor Kraus in its current ranking (2022) of all German-speaking business/management professors for the second time in a row at position 2 in the category «Current research achievements», and for the first time in the top 10 in the category «Lifetime achievement». In 2022 and 2023, Clarivate has ranked him among the world’s 100 most impactful researchers in Economics and Business by the Web of Science Highly Cited Researchers Reports.
19:00-21:00: “Affordable Housing – An Institutional Perspective”, conferencia impartida por la Prof. Dra. Stanimira Milcheva. Professor in Real Estate Finance. University College London (United Kingdom).
Resumen: I will talk about affordable housing in the UK, present various affordable tenures, and focus on an innovative product called shared ownership (SO). I will talk about the institutional context of affordable housing and who the landlords and investors in this market are.
Stanimira Milcheva is a professor in Real Estate Finance at University College London (UCL). Her research spans across various areas from financial economics, asset pricing, spatial econometrics, housing economics, private equity and infrastructure finance. She has published over 20 peer-reviewed papers in leading academic journals such as the Journal of Corporate Finance, Journal of Banking and Finance, Journal of Real Estate Finance and Economics, Regional Science and Urban Economics, Energy Economics. Stani has been awarded academic prizes including most cited paper (Energy Economics), best paper awards (Royal Institution of Chartered Surveyors, Homer Hoyt Institute, Cushman and Wakefield, University of Reading Research Endowment Trust Fund).
Stani is active in shaping housing policy in the UK. She is the director of the Affordable Housing Centre at UCL and the founder of the Shared Ownership Data Initiative. She has secured a number of research funding grants and is the author of various policy reports on affordable housing.
Miércoles 6 de noviembre de 2024
Aula 23, 2ª planta de Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales de la Universidad de Sevilla
17:00-19:00: “Web 2.0: Nuevos retos, nuevas oportunidades de negocio”, conferencia impartida por el Prof. Dr. José Ángel Ibáñez Zapata, Profesor Titular de Universidad en el área de Comercialización e Investigación de Mercados de la Universidad de Granada.
Resumen: Tras una introducción, en la que se establecerán tanto el concepto como los principios fundamentales que definen la llamada Web 2.0 y en la que se reflexionará brevemente sobre las 3 facetas fundamentales de este fenómeno (i.e., la dimensión puramente tecnológica, la dimensión social y la dimensión económico empresarial) y la relación existente entre las mismas, se expondrá una amplia reflexión acerca del modo en el que este desarrollo tecno-social ha supuesto un cambio radical en la forma de entender la creación de valor y en la definición misma de dicho valor, lo que ha dado lugar a una profunda transformación en los modelos de negocio dominantes. En este sentido, se lleva a cabo una comparación de los modelos predominantes antes de la irrupción de este fenómeno (i.e., modelos de creación de valor centralizados) con los sistemas descentralizados de creación de valor implementados por un creciente número de empresas en el contexto 2.0. Como ilustración de todo ello, se aborda el estudio de los modelos de ingreso predominantes en este nuevo contexto, incluyendo un análisis de los modelos “Free” y sus principios fundamentales, así como algunos ejemplos ilustrados de modelos de desarrollo estratégico que se han visto favorecidos por la Web 2.0. Así mismo, a lo largo de toda la charla se hará referencia al impacto de la reciente irrupción de las diferentes herramientas basadas en inteligencia artificial en la redefinición de un escenario que está revolucionando el modo el que nos relacionamos.
José Ángel Ibáñez Zapata, linarense de origen, aunque granadino de adopción, es profesor titular del Departamento de Comercialización e Investigación de Mercados de la Universidad de Granada, en la que ha desarrollado su labor docente e investigadora durante los últimos 30 años. Dicha labor se ha centrado especialmente en el campo del marketing internacional y la investigación de mercados, aunque en los últimos años la mayor parte de los proyectos de investigación en los que ha participado giran en torno al estudio del comportamiento del consumidor, el neuromarketing y el marketing online. Ha participado en numerosos proyectos de consultoría para diversas empresas e instituciones y entre los años 2015 y 2023 desempeñó el cargo de director de comunicación de la Universidad de Granada, gestionando la comunicación interna y externa de esta institución y su política de promoción internacional y de relaciones públicas. En la actualidad, y desde febrero de 2024, ejerce como director del Departamento de Comercialización e Investigación de Mercados de su Universidad.
19:00-21:00: “An applied perspective on developing an international academic career”, conferencia impartida por la Prof. Dra.Nicoletta Occhiocupo. Senior Lecturer in Marketing and Operations Management. Oxford Brookes Business School. Oxford Brookes University (UK)
Resumen: This seminar will focus on discussing and evaluating some essential elements relevant to pursuing an international academic career. It will use an applied perspective, providing examples and suggesting tools that students can use to engage in the process and help them develop an international academic profile and career.
Nicoletta Occhiocupo es doctora en Marketing por la Universidad de Génova (Italia). Desde 2007, es Senior Lecturer en Marketing & Operations Management en Oxford Brookes University, Business School (Reino Unido). Ha publicado en revistas de alto impacto y participado en congresos internacionales en los campos de: a) co-creación del valor, b) customer engagement c) gestión de servicios y de la distribución d) TIC y marketing digital. Co-chair y organizadora de la 12ª edición (2024) de la National Brand & Private Label International Conference. En Oxford Brookes University ha sido involucrada en la Coordinación del Programa de Doctorado y evaluadora del comité interno de doctorado de la Business School y miembro del Research Degree Committee de la Universidad para las Ciencias Sociales.
En Oxford Brookes University Business School, ha sido vice-directora de los cuatro programas de Master en Marketing, coordinadora de los trabajos de fin de Máster y coordinadora de los intercambios Socrates-Erasmus.
Ha trabajado en la Universitat Internacional de Catalunya (UIC-Barcelona), siendo Directora Académica de los 3 Dobles Grados Oficiales con Birkbeck, University of London (Reino Unido) y coordinadora del profesorado del área Marketing. Miembro del grupo de investigación (AGUR) Quality and Innovation for Service Excellence (QISE).
En IQS School of Management, Universitat Ramon LLull (Barcelona) ha sido Co-coordinadora del Máster Oficial Universitario en International Marketing in a Digital Environment, miembro del grupo de investigación (AGUR) Consumer Behavior Perspectives (CONHATIVE) y miembro de la Junta Académica.
Coordinadora docente de varias asignaturas de Marketing y Retail en Reino Unido y España, a nivel de Grado, Máster y Doctorado, por ejemplo, International Marketing, Research Methods, Global Retail Marketing, Foundations of Marketing, Creating and Delivering the Retail Brand.
Jueves 7 de noviembre de 2024
Seminario Francisco Cossío 3ª planta Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales de la Universidad de Sevilla
11:30-13:30: “Buenas prácticas de investigación en contabilidad y empresa”, conferencia impartida por el Prof. Dr. Jacobo Gómez Conde, Profesor Titular de Universidad del área de Economía Financiera y Contabilidad de la Universidad Autónoma de Madrid.
Resumen: Este seminario está orientado a académicos y estudiantes interesados en el desarrollo de investigación en los campos de la contabilidad y la administración de empresas. Durante el evento, se explorarán metodologías efectivas, el uso ético de la información, y la importancia de la integridad y la transparencia en la investigación. Se abordarán también herramientas para la recolección y análisis de datos, así como estrategias para la publicación de estudios en revistas científicas de reconocido prestigio. El objetivo es fomentar la calidad y relevancia de los trabajos en estos ámbitos.
Jacobo Gómez Conde es profesor del Departamento de Contabilidad de la Universidad Autónoma de Madrid. Es Doctor en Economía Financiera y Contabilidad por la Universidad de Vigo y Licenciado en Administración y Dirección de Empresas por la misma universidad. Sus áreas de interés abarcan la investigación en contabilidad y control de gestión, así como los usos para la gestión de la información contable. Jacobo ha publicado sus trabajos en diversas revistas como Management Accounting Research, European Accounting Review, Accounting and Business Research, British Accounting Review, o Accounting Auditing and Accountabiliity Journal. Además, su investigación ha sido financiada por el Ministerio de Ciencia e Innovación, Fundación Ramón Areces, Santander Financial Institute, AECA, Fundación COTEC para la Innovación y FUNCAS, entre otros. En la actualidad es editor de la Revista Española de Financiación y Contabilidad / Spanish Journal of Finance and Accounting.
Sala de Juntas Decanato de Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales de la Universidad de Sevilla
17:00-19:00: “How to perform a systematic literature search in business research?”, conferencia impartida por el Prof. Dr. Jun-Hwa Cheah. Associate Professor in Marketing. Norwich Business School. University of East Anglia (United Kingdom).
Resumen: This seminar aims to provide PhD students and lecturers with a structured and effective method for reviewing academic literature. The session will begin with examining the importance of conducting a systematic literature search, focusing on its role in ensuring comprehensive and impartial coverage of existing research on a specific topic, theory, methodology, and synthesis of prior studies (van Riel and Snyder, 2024). Participants will then be instructed on defining a specific research question or objective, which is critical for guiding the scope and direction of the search. Subsequently, we will examine the most pertinent databases utilized in business research, including Scopus, Web of Science, and Google Scholar, and explain how to create effective search strings using Boolean operators and keywords. Furthermore, the seminar will cover methods for filtering and narrowing results to ensure relevance and quality. This will include specifying parameters such as publication date ranges, journal impact factors, and peer-reviewed status. Participants will be introduced to the Scientific Procedures and Rationales for Systematic Literature Reviews (SPAR-4-SLR) protocol, which provides a method for screening and selecting studies (Lim, Kumar, and Ali, 2022). The session will conclude with a discussion of how to critically evaluate the findings of the literature search, ensuring that gaps are identified and new research opportunities are discovered. By the end of the seminar, participants will have a clear, step-by-step strategy for conducting rigorous literature searches, resulting in high-quality research output.
References:
• Lim, W. M., Kumar, S., & Ali, F. (2022). Advancing knowledge through literature reviews: ‘what’, ‘why’, and ‘how to contribute.’ The Service Industries Journal, 42(7–8), 481–513. https://doi.org/10.1080/02642069.2022.2047941
• van Riel, A., & Snyder, H. (2024). Enhancing the impact of literature reviews: guidelines for making meaningful contributions. Spanish Journal of Marketing – ESIC. https://doi.org/10.1108/SJME-05-2024-0125
Dr. Jun Hwa Cheah (also known as Jacky Cheah) works as an Associate Professor and Head of Research for the Marketing group at Norwich Business School, University of East Anglia, U.K. He is currently serving as a Guest Editor, Associate Editor, and Editorial Board member for several renowned journals. He has been actively involved and engaged in the subjects of consumer behaviour, digital marketing, technology marketing, consumer behaviour, data analytics, and statistical modeling. He has also co-authored two books on the application of PLS-SEM. One of his articles in the European Journal of Marketing (Title: “Predictive model assessment in PLS-SEM: Guidelines for using PLSpredict”), has attracted considerable attention as evidenced by the high citation counts (over 1100 citations up-to-date) since its publication in 2019. The article is ranked #1 in Shugan’s Top 20 Marketing Meta-Journal, also known as Most Cited Marketing Articles worldwide.
His research has been published in more than 120 internationally renowned academic journals such as British Journal of Management, Journal of Business Research, European Journal of Marketing, Psychology & Marketing, Asia Pacific Journal of Management, Technological Forecasting and Social Change, Tourism Management, Business Strategy and Environment, Journal of Travel Research, International Journal of Hospitality Management, Journal of Retailing and Consumer Services and etc. He has received several best paper and best presenter awards at several international conferences. In 2021, he was awarded the Emerald Young Researcher Award (by Emerald Publishing) as well as the Young Researcher Award from his former university.
19:00-21:00: “Artificial intelligence and business value: Where are and what’s next”, conferencia impartida por el Prof. Dr. Patrick Mikalef. Professor in Data Science and Information Systems. Department of Computer Science (IDI). Norwegian University of Science and Technology (NTNU) (Norway)
Resumen: AI and data science projects are very common in organizations. Thus, it has become an important topic for information systems research. In this lecture, we will cover the fundamentals of data science and AI, discuss example information systems research studies on managing and governing AI and data science projects in organizations, and talk about the need for explainability of AI systems when designing and using AI for decision-making. The talk aims to overview the current state of how AI can be leveraged by organizations and what future research areas emerge due to these new technologies.
Patrick Mikalef is a Professor in Data Science and Information Systems at the Department of Computer Science. In the past, he has been a Marie Skłodowska-Curie post-doctoral research fellow working on the research project “Competitive Advantage for the Data-driven Enterprise” (CADENT). He received his B.Sc. in Informatics from the Ionian University, his M.Sc. in Business Informatics from Utrecht University, and his Ph.D. in IT Strategy from the Ionian University. His research interests focus the on strategic use of information systems and IT-business value in turbulent environments. He has published his work in over 180 international conferences and peer-reviewed journals including the Journal of the Association for Information Systems, European Journal of Information Systems, Journal of Strategic Information systems, British Journal of Management, Information and Management, and Decision Support Systems. He serves as a senior editor of the European Journal of Information Systems and as editor of Information of Management. Patrick Mikalef is also a distinguished member of the Association for Information Systems (AIS).
TALLERES DE INVESTIGACIÓN 2024-25
Los programas de doctorado en Ciencias Económicas, Empresariales y Sociales (CEES) y en Gestión Estratégica y Negocios Internacionales (PDGENI) organizan conjuntamente del 28 al 31 de octubre los siguientes talleres de investigación en la FCEYE. Estos seminarios serán impartidos por el Prof. Dr. Guilherme Luz Tortorella, Catedrático de Organización Industrial.
Lunes 28 de octubre de 2024
• 17:30-20:30: Los pilares de la investigación: definir el problema de investigación (3 horas)
Martes 29 de octubre de 2024
• 16:00 – 17:30: Conferencia: Sanidad 4.0: tendencias, desafíos y beneficios (Aula 4.1)
• 18:00 – 21:00: Estudio del caso como herramienta de investigación y publicación.
Miércoles 30 de octubre de 2024
• 11:00 – 14:00: Investigación en acción (action research).
• 17:00 – 20:00: Encuestas (surveys) para la obtención de datos de investigación.
Jueves 31 de octubre de 2024
• 11:00 – 14:00: Estrategia de selección de la revista científica para publicación.
El Prof. Dr. Guilherme Luz Tortorella es Catedrático de Organización Industrial. Imparte docencia en la University of Melbourne (Melbourne, Australia), Universidade Federal de Santa Catarina (Florianopolis, Brasil) e IAE Business School, Universidad Austral (Buenos Aires, Argentina). El Prof. Tortorella es un experto en Industria 4.0, Procesos de Mejora Continua y Lean Production.
El taller se impartirá en el Seminario Francisco Cossío (3ª planta FCEYE) desde lunes 28 de octubre de 2024 al jueves 31 de octubre.
Nº de plazas presenciales: 25
El taller será impartido en modo híbrido, tanto presencial (recomendado) como online (si las condiciones técnicas lo permiten)
Inscripción: https://forms.office.com/e/Y9wSGgeSG2
Este taller cuenta con el soporte del IV Plan Propio de Docencia (Acuerdo 6.4/CG 27-10-21) y del Instituto de Economía y Negocios (IUSEN).
SEMINARIO DE INVESTIGACIÓN P ROGRAMA DE DOCTORADO EN GESTIÓN ESTRATÉGICA Y NEGOCIOS INTERNACIONALES
El Programa de Doctorado en Gestión Estratégica y Negocios Internacionales (PDGENI) organiza el lunes 16 de septiembre de 2024 el siguiente taller de investigación dentro del Ciclo de Seminarios de Investigación (curso 2024-2025):
Unlocking Research Insights: A Workshop on Bibliometrix and Biblioshiny
Este taller os permitirá contar con las competencias básicas para realizar análisis bibliométricos en vuestras investigaciones. El workshop será impartido por el Prof. Dr. Enrico Ciavolino (enrico.ciavolino@unisalento.it ), profesor de Psicometría en la Universidad de Salento (Italia). El Dr. Ciavolino es miembro del comité científico del programa de doctorado en Ciencias Humanas y Sociales. Desde 2022, desempeña el cargo de vicerrector para la financiación y promoción de la investigación. Además, a partir de 2023, ha asumido el rol de responsable de Ciencia de Datos en el Máster de Ciencias Humanas y Sociales. También es el Director Ejecutivo de Electronic Journal of Applied Statistical Analysis.
Abstract:
This workshop offers an in-depth exploration of Bibliometrix and its web-based interface, Biblioshiny, powerful tools for bibliometric analysis and science mapping. Participants will learn how to use these tools to analyze research trends, evaluate scientific impact, and create insightful visual representations of bibliometric data. This hands-on session is designed for researchers, librarians, and data analysts aiming to enhance their bibliometric analysis skills and make data-driven decisions to analyze research trends, evaluate scientific impact, and produce systematic literature reviews.
El taller se impartirá en el Seminario Francisco Cossío (3ª planta FCEYE) el lunes 16 de septiembre de 2024 de 9:00 a 14:30
Nº de plazas presenciales: 25
Duración total del curso: 5 horas: 9:00-11:00; descanso; 11:30-14:30
El taller será impartido en modo híbrido, tanto presencial (recomendado) como online (si las condiciones técnicas lo permiten)
Inscripción: https://forms.office.com/e/gymhdrL9RS
Contenidos:
1. Introduction to Bibliometric Analysis
– Definition and significance of bibliometric analysis
– Overview of key metrics and indicators used in bibliometrics
2. Overview of the Bibliometrix and Biblioshiny
– Introduction to Bibliometrix: history and development
– Installation and setup of the Bibliometrix package
– Overview of core functionalities and features
3. Data Collection and Preparation
– Selection Criteria and Strategy
– Importing bibliographic data from sources such as Web of Science, Scopus, and PubMed
– Data cleaning and preprocessing techniques
4. Citation Analysis
– Understanding citation metrics and their significance
– Identifying highly cited papers and influential authors
– Practical examples and hands-on exercises
5. Reference Publication Year Spectroscopy
– Understanding the concept and significance of RPYS in bibliometric analysis.
– How RPYS helps identify influential historical references and foundational works in a research field.
– Practical examples and hands-on exercises
6. Network Analysis for Scientific Collaborations
– Techniques for exploring relationships between authors and countries
– Theory and Visualization
– Practical examples and hands-on exercises
7. Historiographic Analysis
– Introduction to historiographic analysis and its role in tracing the evolution of scientific ideas over time
– How historiographic maps can reveal the development of key concepts and identify milestone publications in a research field
– Practical examples and hands-on exercises
Short Bibliographic Review:
https://www.bibliometrix.org/home/
Aria, M., & Cuccurullo, C. (2017). bibliometrix: An R-tool for comprehensive science mapping analysis. Journal of informetrics, 11(4), 959-975.
Ciavolino, E., Aria, M., Cheah, J. H., & Roldán, J. L. (2022). A tale of PLS structural equation modelling: episode I—a bibliometrix citation analysis. Social Indicators Research, 164(3), 1323-1348.
Donthu, N., Kumar, S., Mukherjee, D., Pandey, N., & Lim, W. M. (2021). How to conduct a bibliometric analysis: An overview and guidelines. Journal of business research, 133, 285-296.
Zhu, J., & Liu, W. (2020). A tale of two databases: the use of Web of Science and Scopus in academic papers. Scientometrics, 123(1), 321-335.
Este taller de investigación cuenta con el soporte del IV Plan Propio de Docencia (Acuerdo 6.4/CG 27-10-21) y del Instituto de Economía y Negocios (IUSEN).
Más información: jlroldan@us.es
Los asistentes deberán traer sus portátiles para el seguimiento presencial del taller. La semana previa al seminario se enviará la documentación y los detalles para el seguimiento tanto presencial como online.
La asistencia a este seminario puede ser incluida en el documento de actividades del doctorando (DAD) de los alumnos del PDGENI.
CICLO DE SEMINARIOS DE INVESTIGACIÓN MÁSTER Y PROGRAMA DE DOCTORADO EN GESTIÓN ESTRATÉGICA Y NEGOCIOS INTERNACIONALES FACULTAD DE CIENCIAS ECONÓMICAS Y EMPRESARIALES UNIVERSIDAD DE SEVILLA
Lunes 6 de noviembre de 2023
17.00 horas: “Instrumentos de marketing inteligente y turismo: “odres nuevos para el vino nuevo”, conferencia impartida por el profesor Juan Antonio Mondéjar Jiménez, Catedrático de Universidad del Área de Comercialización e Investigación de Mercados de la Universidad de Castilla-La Mancha. El sector turístico juega un papel fundamental en la economía española. En esta sesión se pretende ayudar a identificar las necesidades y soluciones para la implantación de Instrumentos de Marketing Inteligente (IMI) y dar respuesta a los retos de los destinos turísticos identificados en el contexto de la Red de Destinos Turísticos Inteligentes. En esta línea, generar nuevos conocimientos científicos, basados en evidencias, suponen un avance significativo del conocimiento científico actual en el ámbito turístico, mediante la investigación orientada a la búsqueda de soluciones a los principales retos a los que se enfrentan los destinos turísticos en España, para mejorar su capacidad competitiva y resiliencia a largo plazo. En esta línea, la difusión, transferencia y aplicabilidad del conocimiento generado hacia los destinos para su conocimiento y utilización por parte de los gestores públicos del destino, especialmente a nivel local, forman parte de la estrategia de difusión de los resultados del Proyecto. En esta línea, el turismo inteligente o smart tourism constituye un claro paso adelante en la evolución de las TIC en el turismo (Gretzel, 2022). El turismo inteligente se compone de tres capas principales: diseños inteligentes, ecosistemas empresariales inteligentes y experiencias inteligentes (Gretzel et al., 2015). Estos autores sostienen que el aspecto clave del turismo inteligente es la integración de las TIC en las infraestructuras físicas. Además, se considera importante identificar qué tecnologías hacen que un destino sea inteligente.
19.00 horas: “La imagen de marca de destino. Análisis de su importancia en la estrategia del turismo de rodaje”, conferencia impartida por la profesora María Fuentes Blasco, Catedrática de Universidad del Área de Comercialización e Investigación de Mercados de la Universidad Pablo de Olavide. La sesión pretende ofrecer una aproximación a la importancia de la estrategia de marca de destino internacional en el turismo de rodaje (shooting tourism). Trabajaremos los conceptos de imagen del destino turístico desde la doble perspectiva orgánica e inducida, así como sus tres dimensiones estratégicas. La sesión se dinamizará con ejemplos aplicados al turismo de rodaje audiovisual, prestando especial atención al papel que tienen los Organismos de Gestión Turística (Destination Management Organizations) en la estrategia.
Salón de Grados de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales de la Universidad de Sevilla
Martes 7 de noviembre de 2023
17.00 horas: “Who is driving CSR around the world? Unveiling the Big Three Uneven Influence”, conferencia impartida por el profesor Kurt Desender, profesor del Departamento de Administración de Empresas de la Universidad Carlos III. We examine the impact of the Big Three asset managers – BlackRock, Vanguard, and State Street Global Advisors – on corporate social responsibility (CSR). As dominant players in the investment industry, the Big Three’s influence has sparked a debate regarding their commitment to sustainability and CSR. Our study analyzes their endorsement of CSR in both domestic and foreign markets. Using a comprehensive analysis of a large sample from 2002- 2020, we find a positive relationship between the Big Three and CSR performance in their domestic market, particularly in industries where their presence is significant. However, this relationship turns negative in foreign markets, influenced by external pressures and the presence of non-institutional blockholders. Our findings contribute to understanding the drivers of CSR performance, the role of institutional ownership in foreign markets, and the ongoing discussion surrounding the Big Three’s impact on strategic decision-making.
19.00 horas: “Mujer emprendedora, factores de liderazgo hacia la sostenibilidad”, conferencia impartida por la profesora Gabriela Ribes Giner, Catedrática de Organización de Empresas de la Universitat Politècnica de València (UPV). En un contexto de globalización e internacionalización de las empresas, el liderazgo femenino, así como los factores que lo caracterizan y que lo impulsan, adquiere una especial relevancia. Es necesaria investigación y reflexión al respecto desde una perspectiva de sostenibilidad.
Salón de Grados de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales de la Universidad de Sevilla
Miércoles 8 de noviembre de 2023
12:00 – 13:00 horas: “Lessons from the Backstage: tips and tricks from copyediting 200 FT50 papers”, conferencia impartida por Monica Birth, Senior copy editor for MIS Quarterly, Journal of the Association for Information Systems y MIS Quarterly Executive. A continuación habrá una mesa redonda moderada por Jason B. Thatcher, Milton F. Stauffer Professor, Department of Management Information Systems. Fox School of Business, Temple University (USA).
Sala de Juntas Decanato de Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales de la Universidad de Sevilla
17.00 horas: “Plagiarism in the Era of Large Language Models: Updates, Peril, and Opportunities for Academic Writers”, conferencia impartida por el profesor Jason B. Thatcher, Milton F. Stauffer Professor, Department of Management Information Systems. Fox School of Business, Temple University (USA). This presentation will introduce current thinking about plagiarism. It will review traditional «cut and paste» plagiarism as well as contemporary concerns about borrowing a «patchwork» of ideas or logics from other authors. It will explain these concepts, offer applied illustrations, and explain how generative artificial intelligence power by large language models makes plagiarism a concern for students, faculty, and industry researchers than ever before.
19.00 horas: “Identificando los caminos actuales de la Investigación de Gestión de Recursos Humanos vinculada a prácticas de alta implicación (HIWP), con un guiño a la Gestión de Operaciones y la IA generativa”, conferencia impartida por el profesor Juan Antonio Marín García, Catedrático de Universidad, Departamento de Organización de Empresas, Universitat Politècnica de València. ¡Embárcate en un viaje desde las prácticas de trabajo de alta implicación (high involvement work practices – HIWP) hasta el mundo de la Gestión de Operaciones, y descubre el fascinante estado actual de la investigación en Recursos Humanos! Descubre cómo, con las herramientas adecuadas, el mapa de HRM se transforma ante nuestros ojos y cómo la Inteligencia Artificial Generativa se puede convertir en un compañero de viaje ideal. Diseñada especialmente para estudiantes de máster y doctorado, esta charla combina lo último en tendencias con una perspectiva didáctica, facilitando un primer paso adentrándose en el mundo de la investigación en un ambiente didáctico, animado y enriquecedor.
Salón de Grados de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales de la Universidad de Sevilla
Jueves 9 de noviembre de 2023
9:30 – 13:00 horas: «The combined use of Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM) and Necessary Condition Analysis (NCA)», workshop impartido por los profesores Nicole Franziska Richter (Associate Professor of International Business at the University of Southern Denmark (Denmark) y Christian M. Ringle (Chaired Professor and the Director of the Institute of Management and Decision Sciences at the Hamburg University of Technology, Germany). This workshop introduces and encourages the combined use of partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM) and the necessary condition analysis (NCA) that enables researchers to explore and validate hypotheses following a sufficiency logic, as well as hypotheses drawing on a necessity logic.
Sala de Juntas Decanato de Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales de la Universidad de Sevilla
Jueves 9 de noviembre de 2023
17.00 horas: “Multi-Group Analysis in Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM)”, conferencia impartida por el profesor Jun Hwa (Jacky) Cheah, Associate Professor in Marketing, Norwich Business School, University of East Anglia (The United Kingdom). Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM) has gained widespread popularity in various fields for its flexibility and ability to handle complex structural models. Multi-group analysis in PLS-SEM extends its utility by allowing researchers to investigate group-specific differences and similarities within a given structural model. This sharing provides an overview of the key concepts and benefits of multi-group analysis in PLS-SEM. In the context of PLS-SEM, multi-group analysis enables researchers to assess whether the relationships between latent constructs and observed variables differ significantly across different subpopulations or groups. This methodology is particularly valuable when studying phenomena that exhibit heterogeneity among groups, such as cross-cultural studies, industry-specific analyses, or demographic variations. This sharing outlines the main steps involved in conducting a multi-group analysis in PLS-SEM, which include group separation, measurement invariance assessment, structural model comparisons, and significance testing of group differences. Measurement invariance testing ensures that the measurement instruments used to capture latent constructs are reliable and comparable across groups. This allows for meaningful comparisons of structural model parameters, facilitating insights into variations or similarities between groups. Researchers can benefit from multi-group analysis in various ways, such as identifying group-specific drivers of outcomes, evaluating the generalizability of findings across different contexts, and informing tailored strategies for specific target groups. Additionally, this approach contributes to advancing the theoretical understanding of complex phenomena by uncovering nuanced differences and similarities between groups to derive more accurate and insightful conclusions from PLS-SEM studies.
19.00 horas: “Prediction in Business Research: What is the big deal?”, conferencia impartida por el profesor Nicholas Danks, Associate Professor of Business Analytics. Associate Director of Centre for Digital Business and Analytics. Trinity College Dublin (Ireland). Researchers have now begun recognising the potential for predictive methods to extend and supplement traditional hypothetico-deductive research. However, it is still not clear what prediction adds to research beyond the traditional categorical hypothesis-testing perspective. In this talk I discuss why we need to consider the out-of-sample performance of models, and how out-of-sample predictive error is conceptually different from fitting error. Building upon this important distinction, I probe how predictive metrics and evaluation can add rigor and supplemental evidence of generalizability to inferential research studies. I then explore how predictive methods, such clustering, association rules, and regression and classification trees (amongst others) could be deployed in a research study to tease out nuance and detail and increase the value and extent of conclusions drawn therefrom.
Salón de Grados de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales de la Universidad de Sevilla
Viernes 10 de noviembre de 2023
9:30 -13:00 horas: “Introduction to Structural Equation Modeling in R”, workshop impartido por el profesor Nicholas Danks, Associate Professor of Business Analytics. Associate Director of Centre for Digital Business and Analytics. Trinity College Dublin (Ireland). Research methods have developed at an unprecedented rate in the recent decade, with researchers now applying several different analyses in a single research project. Indeed, researchers might not only apply mixed methods (qual and quant), but even mixed approaches (inductive, deductive, abductive), With this increase in complexity of the analytical methods, comes a commensurate increase in complexity of the tools required to suitably and rigorously analyze our phenomena of interest. I therefore propose that researchers would be empowered by learning to apply their research within a computational statistical environment, such as R or Python. In such an environment, researchers can apply different methods and approaches, different tools and algorithms, and even conduct simulations or modeling to arrive at conclusions. Computational statistical environments also present a previously unacknowledged, and yet vital dimension to scientific research – reproducibility and shareability. Research processes resolved to code, can be read, understood, reproduced, and extended by the scientific community. Thus, dramatically increasing both the impact and scope of your research. In this seminar, I present a simple introduction to using the R Studio statistical environment, and specifically I demonstrate the utility of conducting structural equation modeling in R. I demonstrate how the results and key parameters can be extracted and re-used in further analysis in interesting and creative ways. To this end, I will conduct a predictive modeling exercise on the results from a PLS-SEM analysis and demonstrate how the findings can supplement research. This seminar will be in-part conceptual in the introduction to the utility of the computational environment, as well as being didactic in the exact approach to conducting SEM in R.
Sala de Juntas del Decanato de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales de la Universidad de Sevilla
10 de noviembre: conferencia Prof. Jason B. Thatcher organizada por IUSEN en colaboración con PdGENI
Tips and Tricks for preparing papers for top journal publication: Lessons from Success and Rejection
Sala de Juntas del Decanato
13:00
Pincha aquí para ver el póster
CICLO DE SEMINARIOS DE INVESTIGACIÓN MÁSTER Y PROGRAMA DE DOCTORADO EN GESTIÓN ESTRATÉGICA Y NEGOCIOS INTERNACIONALES
FACULTAD DE CIENCIAS ECONÓMICAS Y EMPRESARIALES
UNIVERSIDAD DE SEVILLA
Lunes 7 de noviembre de 2022
• 17.00 horas: “Estrategias de marketing turístico para el futuro: el turismo será sostenible…o no será”, conferencia impartida por el profesor Juan Antonio Mondéjar Jiménez, Catedrático de Universidad del Área de Comercialización e Investigación de Mercados de la Universidad de Castilla-La Mancha.
• 19.00 horas: “¿Cómo nos manipulan los supermercados?”, conferencia impartida por el profesor Juan Carlos Gázquez Abad, Catedrático de Universidad del Área de Comercialización e Investigación de Mercados de la Universidad de Almería.
Salón de Grados de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales de la Universidad de Sevilla
Martes 8 de noviembre de 2022
• 17.00 horas: “Attribute versus anchor based approaches to measuring satisfaction”, conferencia impartida por el profesor Wynne Chin, C. T. Bauer Professor of Decision and Information Sciences (University of Houston, USA)
• 19.00 horas: “¿Qué les gusta a mis clientes? Aplicando tecnologías del lenguaje para análisis de sentimientos y emociones en medios sociales”, conferencia impartida por la profesora María Teresa Martín Valdivia, Catedrática de Universidad del Área de Lenguajes y Sistemas Informáticos de la Universidad de Jaén.
Salón de Grados de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales de la Universidad de Sevilla
Miércoles 9 de noviembre de 2022
• 17.00 horas: “La empresa familiar como campo de investigación”, conferencia impartida por el profesor Felipe Hernández Perlines, Catedrático de Universidad del Área de Organización de Empresas de la Universidad de Castilla – La Mancha.
• 19.00 horas: “Managing your time in your PhD program: How to make the best use of your time as an early career and late career PhD student”, conferencia impartida por el profesor Jason B. Thatcher, Milton F. Stauffer Professor, Department of Management Information Systems (Fox School of Business, Temple University, USA).
Salón de Grados de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales de la Universidad de Sevilla
Jueves 10 de noviembre de 2022
• 17.00 horas: “Fundamentos de Inteligencia Artificial y Machine Learning: Aplicaciones prácticas en los negocios”, conferencia impartida por la profesora María Olmedilla Fernández, Assistant Professor in Marketing (SKEMA Business School – Paris Grand Campus, France).
• 19.00 horas: “Diseñando investigaciones: bases, claves y estrategias”, conferencia impartida por el profesor Francisco José Torres Ruiz, Catedrático de Universidad del Área de Comercialización e Investigación de Mercados de la Universidad de Jaén.
Sala de Juntas del Decanato de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales de la Universidad de Sevilla
Miércoles 16 de noviembre de 2022
• 19.00 horas: “Investigación en marketing con neurociencia: ¿Eres consciente?”, conferencia impartida por el profesor José Enrique Bigné Alcañiz, Catedrático de Universidad del Área de Comercialización e Investigación de Mercados de la Universidad de Valencia.
Salón de Grados de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales de la Universidad de Sevilla
El profesor Edward Rigdon (Georgia State University, Atlanta (USA) impartirá el martes 2 de noviembre de 2021 a las 17.00 horas el siguiente seminario:
“Philosophy of Science and Social Science Practice”
El profesor Félix Javier López Iturriaga (Universidad de Valladolid) impartirá el martes 2 de noviembre de 2021 a las 19.00 horas el siguiente seminario:
“Marco internacional de las finanzas corporativas: tendencias e influencias sobre los objetivos y la estructura de financiación de las empresas”
Lugar para formato presencial: Salón de Grados de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales de la Universidad de Sevilla. Aforo limitado, se requiere confirmación previa de asistencia escribiendo al correo jlroldan@us.es antes del viernes 29 de octubre de 2021.
El profesor Manuel Parras Rosa (Universidad de Jaén) impartirá el miércoles 3 de noviembre de 2021 a las 17.00 horas el siguiente seminario:
“Investigar para diseñar estrategias en marketing internacional. El caso del mercado oleícola”
Lugar para formato presencial: Salón de Grados de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales de la Universidad de Sevilla. Aforo limitado, se requiere confirmación previa de asistencia escribiendo al correo jlroldan@us.es antes del viernes 29 de octubre de 2021.
El profesor Carlos Flavián Blanco (Universidad de Zaragoza) impartirá el miércoles 3 de noviembre de 2021 a las 19.00 horas el siguiente seminario:
«Oportunidades de las tecnologías 4.0 para mejorar la experiencia del cliente e internacionalizar la actividad empresarial»
El profesor Juan Antonio Trespalacios Gutiérrez (Universidad de Oviedo) impartirá el jueves 4 de noviembre de 2021 a las 17.00 horas el siguiente seminario:
«Estrategias competitivas y gestión internacional en el sector retail»
El profesor Jörg Henseler (University of Twente (Netherlands) impartirá el jueves 4 de noviembre de 2021 a las 19.00 horas el siguiente seminario:
«The crafting of a paper. E-perceptions and Business ‘Mating’: The Communication Effects of the Relative Width of Males’ Faces in Business Portraits»
Los profesores Juan Sánchez Fernández y Luis-Alberto Casado-Aranda (Universidad de Granada) impartirán el martes 17 de Noviembre de 2020 los siguientes seminarios:
“Aplicación de técnicas de neuromarketing para el conocimiento del comportamiento del consumidor I”
“Aplicación de técnicas de neuromarketing para el conocimiento del comportamiento del consumidor II”
El profesor Jason Thatcher (Fox School of Business of Temple University) impartirá el miércoles 18 de Noviembre de 2020 el siguiente seminario:
“IT Strategy and Artificial Intelligence: A Research Agenda for Understanding How Upper Echelons Craft Strategies to Cope with Disruptive Technologies”
Enlace a Sala Virtual
El investigador Jörg Henseler (University of Twente) impartirá el jueves 19 de Noviembre de 2020 el siguiente seminario:
“Research Ethics”
Enlace a Sala Virtual
El investigador Richard Priem (Neely School of Business, Texas Christian University) impartirá el jueves 27 de Febrero del 2020 el siguiente seminario:
“The Effects of Consumer Response on Interfirm Competitive Dynamics”
Salón de Grados de la Facultad de CEYE; 17:00 horas
El investigador Eric Clinton (DCU Business School, Dublin, Irlanda) impartirá el lunes 17 de Febrero del 2020 el siguiente seminario:
“Family Business Continuity: Lessons from Multi-Generational European Family Businesses”
Aula seminario 2.1. Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales. Universidad de Sevilla
Los próximos días 11, 12, 13, 14 y 28 de Noviembre del 2019, tendrá lugar el Ciclo de Seminario de Investigación del Programa de Doctorado en Gestión de Empresas y Negocios Internacionales.
Salón de Grados de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales.
17:00 a 21:00 horas
El Profesor James J. Zhang (University of Georgia) impartirá dos conferencias en la Universidad de Sevilla:
“TIPS PARA PUBLICAR EN REVISTAS DE GESTIÓN Y MARKETING DEL DEPORTE”
Jueves 7 noviembre del 2019; 13,00-14,00
Seminario Francisco Cossío, Departamento de Administración de Empresas y Marketing, Facultad de CC. Económicas y Empresariales, 3ª planta.
“GESTIÓN DEPORTIVA INTERNACIONAL. UNA PERSPECTIVA DESDE WASM”
Viernes 8 noviembre del 2019; 09,00-10,00
Salón de Grados de Facultad de Ciencias de la Educación
El profesor BO Edvarsoon (Karlstads University) impartirá la conferencia titulada
“Service as a perspective on value creation, competition and innovation”
Martes 5 de Noviembre del 2019. 11,30 horas
Salón de Grados de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales
El investigador Nicholas Danks (Institute of Service Science, National Tsing Hua University, Taiwan) impartirá el jueves 31 de Octubre del 2019 el siguiente seminario:
“Predictive Deviants and Out-of-Sample Generalizability: Leveraging Prediction for Theory Development in Construct-based Models”
12:30-13:30 horas
Seminario Francisco Cossío, Departamento de Administración de Empresas y Marketing, 3ª planta, Facultad de CC. Económicas y Empresariales
22/04/2019
Conferencia de la profesora Elizabeth Davidson
(Department of Information Technology Management, Shidler College of Business, University of Hawai’i Manoa) impartirá el lunes 29 de abril la siguiente conferencia:
“Emergence of Organizational Forms of Data Governance in the Big Data Era”
Lunes 29 de abril de 2019, 12:45-13:45
Seminario Francisco Cossío, Departamento de Administración de Empresas y Marketing, 3ª planta, Facultad de CC. Económicas y Empresariales
Yielding the greatest value possible from the use of rapidly expanding digitalized health data resources is essential to address pressing societal issues with cost, quality, safety and access in healthcare delivery systems. In this research, we are extending debates about technical data exchange infrastructure in healthcare, and the privacy regulation of personal health data, to consider how governance develops around health data resources. Health data resources include clinical data from patient encounters, billing and claims data, public health data, and new sources such as genomic databanks and mobile health trackers / monitors. We view these health data as shared societal resources rather than merely the organizational assets of the firms that collect the data. This in turn calls into question whether new forms of health care data governance can develop, what influences their emergence, and what factors enable or limit effective governance of these resources. As a first step, we are addressing these questions through a series of embedded case studies of an emerging organization form of health data governance, the All Payer Claims Databases (APCD) in the U.S. healthcare sector. Through comparative case analysis, we are examining how and why there is significant variation in organizational forms among 20 state projects and what are the implications for the societal, organizational, and individual value of these data resources. I will discuss how the research project evolved through early conference publications to a recently awarded National Science Foundation (NSF) grant. I will also discuss briefly how health information technology (HIT) research has developed in the Information Systems field and some of the various HIT projects I have been involved with.
11/03/2019
Conferencia Professor Joe F. Hair Jr
Reflections on Social Sciences Research: Past – Present – Future
Jueves 4 de abril de 2019. 12:30-13:30. Aula 13 (1ª planta Facultad Ciencias Económicas y Empresariales de la Universidad de Sevilla). Av. Ramón y Cajal, 1. 41018 Sevilla (España)
Joe F. HAIR was the Founder and Director of the Kennesaw State University DBA program. Before KSU he was on the faculty of the Ourso College of Business Administration, Louisiana State University, where he held the Copeland Endowed Chair of Marketing. He was a United States Steel Foundation Fellow at the University of Florida, where he earned his Ph.D. in Marketing.
En esta conferencia al que ha sido denominado con el gran facilitador, nos muestra cómo han ido evolucionando los análisis de datos multivariante. Desde los métodos de 1ª generación a los métodos de 2ª generación, y el horizonte que se abre con el fenómeno big data.
SEMINARIOS DE INVESTIGACIÓN/FORMACIÓN 2019
CICLO DE SEMINARIOS DE INVESTIGACIÓN
PROGRAMA DE DOCTORADO EN GESTIÓN ESTRATÉGICA Y NEGOCIOS INTERNACIONALES
FACULTAD DE CIENCIAS ECONÓMICAS Y EMPRESARIALES
SEMINARIO DEL DEPARTAMENTO DE ADMINISTRACIÓN DE EMPRESAS Y MARKETING
LUNES 14 de ENERO de 2019
16,30 horas: “Rigor versus relevance in business research” impartida por el profesor JORG HENSELER (Professor of Twente University).
18,00 horas: “Using PLS for Confirmatory Design-Oriented Business Research” impartida por el profesor JORG HENSELER (Professor of Twente University).
VIERNES 18 de ENERO de 2019
10,00 horas: “A Longitudinal Cross-product Analysis of Media-budget Allocations: How Economic and Technological Disruptions Affected Media Choices Across Industries” impartida por el profesor WAGNER KAMAKURA (Professor of Rice University).
12,00 horas: “Information Systems Research Trends. The case of IT Adoption” impartida por el profesor JASON THATCHER (Professor of Information Systems in the Department of Management at Clemson University. President of the Association for Information Systems).
MIÉRCOLES 20 de FEBRERO de 2019
12,00 horas: “When nothing is what it seems. A digital marketing research agenda” impartida por el profesor KO de RUYTER (King’s Business School-King’s College London).
CICLO DE SEMINARIOS DE INVESTIGACIÓN
PROGRAMA DE DOCTORADO EN GESTIÓN ESTRATÉGICA Y NEGOCIOS INTERNACIONALES
SALÓN DE GRADOS
FACULTAD DE CIENCIAS ECONÓMICAS Y EMPRESARIALES
Martes 13 de Noviembre de 2018
17,00 horas: “Instituciones, Dinámica Competitiva y Emprendimiento” impartida por el profesor Lucio Fuentelsaz Lamata (Catedrático de Organización de Empresas de la Universidad de Zaragoza)
19,00 horas: “La interacción entre innovación incremental e innovación radical en empresas de gran tamaño: el caso del grupo PSA Peugeot Citroen” impartida por el profesor Joaquín Alegre Vidal (Catedrático de Organización de Empresas de la Universidad de Valencia).
Miércoles 14 de Noviembre de 2018
17,00 horas: “Paradoja y Empresa Familiar: el caso de la innovación” impartida por la profesora Zulima Fernández Rodríguez (Catedrática de Organización de Empresas de la Universidad Carlos III de Madrid)
19,00 horas: «Nuevos retos en la investigación en la internacionalización de la empresa” impartida por el profesor José Plá Barber (Catedrático de Organización de Empresas de la Universidad de Valencia).
AULA 42. CUARTA PLANTA
FACULTAD DE CIENCIAS ECONÓMICAS Y EMPRESARIALES
Jueves 15 de Noviembre de 2018
17,00 horas: «El papel de los usuarios en las nuevas formas de publicidad interactiva” impartida por el profesor Carlos Flavian Blanco (Catedrático de Comercialización e Investigación de Mercados de la Universidad de Zaragoza).
19,00 horas: “La ética en la investigación” impartida por la profesora Angelines Oviedo (Catedrática acreditada en Comercialización e Investigación de Mercados. Departamento de Administración de Empresas y Marketing, Universidad de Sevilla)
II Paper Development Seminar
II Paper Development Seminar
New developments in entrepreneurial process research
After the successful I Seminar, we are now organizing this II Paper Development Seminar in April 2019. This year, our focus is even more deeply placed on the publishing process in reputed academic journals. We are very proud to announce the participation of the following distinguished entrepreneurship researchers who, at the same time, hold prominent editorial positions in well-known academic journals in entrepreneurship (alphabetical order):
We are especially grateful to the European Council for Small Business (ECSB) for the support provided to this II Paper Development Seminar. An Award to the Best Paper submitted to the seminar will be granted by the ECSB, consisting on:
- 1 year ECSB membership
- Additionally, the shortlisted papers will be offered a fast-track RENT submission for the RENT Conference 2019.
Seminar Preliminary Programme: II PDSeminar Seville 2019
The following units from the University of Seville also collaborate in organizing this seminar:
- IUSEN: «Tomas de Mercado» Institute for Research in Economics and Business.
- PYMEDResearch Group («SMEs and Economic Development»)
- ELITE project: «Longitudinal study on the process of emergence of high-impact entrepreneurs» (Spanish National Research Plan. Ref.: ECO2016-75655-P).
Workshop internacional: «Knowledge Management, Organizational Capabilities and Skills».
El próximo 9 de noviembre el Instituto de Economía y Negocios de la Universidad de Sevilla (IUSEN), organiza el workshop internacional: «Knowledge Management, Organizational Capabilities and Skills».
Este workshop contará con la presencia del consejo editorial del Journal of Knowledge Management (JKM), revista líder mundial en los tópicos de gestión del conocimiento y contará con la presencia de:
Prof. Manlio del Giudice, editor jefe de JKM, Pedro Soto editor asociado de JKM, y Juan Gabriel Cegarra editor regional para Europa de JKM.
El workshop contará con la presencia de varios jóvenes investigadores europeos, los cuales presentarán sus trabajos en curso al comité del Journal of Knowledge Management, tras ello recibirá un adecuado feedback sobre el trabajo y el atractivo del mismo para un potencial envío a la revista.
El desarrollo del workshop se desarrollará desde las 10 a las 15 horas, en el Salón de Grados de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales de la Universidad de Sevilla.
Biografía de los participantes en el Workshop
Dr. Manlio del Giudice, professor of Economics and Business Management of Universitá degli Stduy, Links Campus University (Italy). From 2017, he is the current editor in chief of Journal of Knoweledge Management. He has published his research in journals such as: MIS Quartely, Journal of Organizational Behaviour, Technological Forecasting and Social Change, Journal of Technology Transfer, International Marketing Review, Eurpena Business Review, Management Decisión, …
Dr. Pedro Soto-Acosta is a Professor (with habilitation to Full Professor) at the University of Murcia. He serves as Associate Editor, Senior Editor and Editorial Board Member for several mainstream journals including Decision Sciences, Journal of Business Research, Technological Forecasting & Social Change, Journal of Strategic Information Systems, Electronic Commerce Research and Applications, Electronic Markets, Journal of Electronic Commerce Research, Journal of Knowlege Management, and Information Systems Management. His work has been published in Journals such as Computers in Human Behavior, Electronic Markets, Enterprise Information Systems, European Journal of Information Systems, European Management Journal, Interactive Learning Environments, International Journal of Information Management, Information Systems Management, Journal of Business Research, Journal of Global Information Technology Management, Journal of Knowledge Management, among others
Dr. Juan-Gabriel Cegarra is full professor of the Business Administration Department of the Universidad Politécnica de Cartagena (Spain). His research interests are on the use of knowledge management to help small and medium businesses to become more competitive. During the last few years he has also been dedicating his time to several research projects on the SME sector (at the European Level) including the congenital learning project. This project was formed by Murcia (Spain) and the Humber region (UK) and was funded by the British Academy of Management. He is regional editor of JKM.
Para la presencia y participación en el workshop póngase en contacto con IUSEN en el correo: admin-iusen@us.es
Para más información: https://centro.us.es/iusen/index.php/2018/10/09/worksop-internacional-sobre-gestion-del-conocimiento-en-iusen/